Zoeken
  • Mireille StilzijnindeStorm

Ben jij je bewust van trauma?

Wanneer dieren iets traumatisch meemaken, gaat hun lijf schudden en trillen. Wanneer mensen iets heftigs meemaken, is hun eerste reactie eigenlijk ook dat hun lichaam begint te trillen. Maar we zijn geneigd dit te onderdrukken en weg te duwen. Je krijgt een glaasje water, een arm om je heen die je rustig maakt en het bibberen doet stoppen. Maar het trillen is een primitieve reactie van je lichaam om het trauma al voor een groot deel los te laten. Zonde om die reactie dus te onderdrukken, want nu zet je onbewust de verwonding vast in je systeem. Je praat er misschien nog een beetje over, maar stopt het vervolgens diep weg en denkt dat het over is en je leert er mee leven.


De meeste mensen zullen op een bepaald moment in hun leven een trauma of een traumatische gebeurtenis ervaren.


Enkele van de meest bekende bronnen van trauma zijn misbruik (seksueel, fysiek, emotioneel), oorlog en natuurrampen. Dit zijn zulke schokkende gebeurtenissen dat mensen vaak blijven steken in gevoelens van angst, woede of eenzaamheid, ze komen niet uit hun trauma.


Andere traumatische gebeurtenissen omvatten de ziekte of dood van een geliefde, een belangrijke breuk, ontslagen worden of verraden worden door een belangrijk persoon in je leven.


Trauma kan ook chronisch zijn, door kleinere negatieve gebeurtenissen die zich in de loop van de tijd opbouwen om een 'macrotrauma' te creëren. Dit kan het begin zijn van bijvoorbeeld een eetstoornis of depressie. Dan is het als het ware je systeem ingeslopen.

Bij een acute negatieve ervaring wordt een stressreactie in je lichaam veroorzaakt die bekend staat als vechten of vluchten. Dit is wanneer het autonome zenuwstelsel in overdrive gaat ter voorbereiding op het voeren van een gevecht met of snel vluchten voor het waargenomen gevaar. De adrenaline komt op gang, je hart klopt sneller, je bloeddruk stijgt en de spijsvertering vertraagt als bloed naar je spieren wordt gestuurd. Je lichaam staat in volledige paraatheid.


Andere mensen reageren op trauma door bevriezing. Je kunt bevriezing zien als de vechten-of-vluchtknop die op pauze is gezet. Je lichaam ondergaat vergelijkbare hormonale en fysiologische veranderingen als wanneer het in vecht- of vluchtmodus is, maar in plaats van te vechten of te vluchten, bevries je om je voor te bereiden op je volgende zet.

Als het gevaar geweken is en je lichaam weer in de ruststand komt kan het trauma of worden losgelaten of het zet zich vast door zich te nestelen in je lichaam en zal het zich op een later moment manifesteren. Dan dient de nare ervaring zich toch aan. Onbewust en onverwacht. Je ondervindt onverklaarbare fysieke klachten, ervaart angst- of paniekaanvallen, voelt enorme stress of krijgt zelfs sombere en depressieve gevoelens.


Omdat de emotionele schok zich niet alleen heeft vastgezet in je geest en gedachten maar ook in je lichaam, is het van groot belang om ook daar aandacht aan te besteden. Er is een fascinerende verbinding tussen lichaam en geest en onverwerkt trauma kan worden "opgeslagen" in het lichaam. Niet alleen in je onderbewustzijn of in je geheugen, maar ook in je werkelijke spieren en gewrichten, je pezen en ligamenten. Dit manifesteert zich meestal in het lichaam als spanning, benauwdheid, zelfs pijn. En wanneer dat trauma wat als fysieke spanning wordt vastgehouden, wordt losgelaten, kun je een emotionele, vaak intense ontlading ervaren. Heb je wel eens een massage- of acupunctuursessie ontvangen, of een healing waarbij je diep in je iets voelde opkomen en je niet anders kon dan huilen? Zelfs bepaalde yoga-houdingen kunnen iets bij je losmaken. Intense tranen en opkomend verdriet, maar je weet niet precies waarom je huilt…


Zou dit het loslaten van een emotioneel trauma kunnen zijn? Dat kan zeker!

En dan? Durf je dat wat naar boven is gekomen onder ogen te zien? En jouw heling aan te gaan?


Zoals al aangegeven slaat je lichaam, als het niet wordt aangepakt, negatieve ervaringen op. Je hebt gemiddeld 30 trauma´s in je lijf opgeslagen en deze worden ook wel tremoren genoemd. Vooral je heupen slaan tremoren en de gerelateerde negatieve emoties op, maar waarom? Je heupen zijn een van de grootste gewrichten in het lichaam en doen ongelooflijk veel werk. Ze dragen een enorme hoeveelheid fysiek gewicht en ondersteunen je hoofd, lichaam en armen. En ze behouden je evenwicht en stabiliteit. Als jij letterlijk en figuurlijk niet in balans bent, kun je onverklaarbare klachten en pijnen krijgen. Een pijnlijke onderrug is vaak het gevolg van strakke heupen, die alle spanning vasthouden.


In oude hindoeïstische en boeddhistische tradities bevinden de heupen zich bij het tweede chakra, ook bekend als Svadhisthana of het sacrale chakra. Dit chakra gaat helemaal over creativiteit, seksuele energie en met betrekking tot onze emoties en de emoties van anderen. Wanneer het tweede chakra geblokkeerd of uit balans is, kan dit zich uiten in gevoelens van angst, emotionele instabiliteit, verlies van creativiteit en depressie. Je vermogen om los te laten, met de stroom mee te gaan en je open te stellen wordt belemmerd.


Het derde chakra, ook wel de zonnevlechtchakra of Plexus Solaris (Manipura) ligt boven in je buik, bij je borstbeen. Het is de kern van je persoonlijkheid, je ego. Dit chakra is het middelpunt van wilskracht, van wie je werkelijk bent. Het staat voor persoonlijke kracht, zelfverzekerdheid, verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid. De energie van de zonnevlecht stelt je in staat om in actie en beweging te transformeren. Heb je een overmatige derde chakra-energie dan reageer je heftig op levensomstandigheden en heb je emotionele uitbarstingen. Is je zonnevlecht geblokkeerd dan ben je vaak passief en inactief. Beiden kunnen een oorsprong hebben in heftige gebeurtenissen.


Welke soorten trauma's kunnen je heupen verbergen?

• Seksueel trauma, waaronder verkrachting, incest en aangeraakt worden op een manier waardoor je je geschonden voelt.

• Fysiek trauma zoals bevalling of operaties.

• Emotioneel trauma, zoals emotioneel misbruik en pesten, dat heeft geresulteerd in afstand van jezelf of het buitensluiten van anderen. Geen zelfliefde ervaren.


Maar ook een ongeval, beroving, ziekte, verlies of heftige ervaringen in je jeugd slaan zich op in je lichaam en voornamelijk in je bekkengebied.


De bovenstaande negatieve ervaringen kunnen ook met elkaar verweven zijn en overlappen. En als emotioneel trauma zich fysiek kan manifesteren, dan kan de bijbehorende emotionele spanning worden losgelaten door fysieke of energetische manipulatie. Healing, oefeningen en diepe ademhalingstechnieken kunnen helpen om het automatische zenuwstelsel dat door trauma in een onevenwichtige staat van vechten, vluchten of bevriezen is gekomen te kalmeren en opnieuw in balans te brengen.


"Hoe meer ontspannen de spieren zijn, hoe meer energie door het lichaam kan stromen."

-Bruce Lee


Traumatische ervaringen hoef je niet je hele leven bij je te dragen. Je kunt zelf je emotionele spiergeheugen beheren en negatieve emoties die zich in je cellen hebben opgeslagen loslaten. Je mag je emoties op een gezonde manier uiten via je geest en lichaam. En geef jezelf toestemming om je diepste emotie te voelen en te uiten. Voelen is de sleutel tot genezing. Meestal onderdrukken we onze gevoelens omdat we geloven dat we bepaalde emoties zoals woede, angst en depressie niet mogen voelen. Dus we weigeren onze emotionele pijn onder ogen te zien, omdat huilen wordt beschouwd als een teken van zwakte, je moet sterk zijn, ook al is dit onrechte.

Maar wanneer je durft om alle emoties te voelen en ze vrijelijk kunt uiten, krijg je ruimte in jezelf. Je gevoelens mogen er zijn en zo begint je genezingsproces en mag je deze negatieve emoties uit je lichaam loslaten.


Je kunt dit op een aantal manieren doen, zoals met yoga of meditatie, of gewoon door je lichaam zachtjes te schudden. Je kunt er ook voor kiezen om muziek te luisteren of om te dansen. Wat we vastzetten in ons hoofd komt vaak ook vast te zitten in ons lichaam en andersom. Als je niet soepel kunt bewegen en je zelfs pijn ervaart heeft dat zijn weerslag op je emoties.


Ook een Body Release Trauma Therapy sessie kan je ondersteunen om heel bewust spanning in de psoas los te laten. De Psoas is een spiergroep van drie flinke spieren die je lendenwervels met je bovenbeenspieren verbindt. Hierdoor kun je je heupen draaien, je romp voorover buigen en je benen op trekken als je ligt. De Psoas zorgt ervoor dat we ons kunnen voortbewegen. We spannen deze spieren vaak aan bij het gevoel als er ‘gevaar dreigt’. Of een situatie die ons triggert om hard voor weg te rennen of in de aanval te gaan. Bij stress reageren we met die fight or flight reactie.



Je buik trekt samen, klaar om de benen te nemen of schrap te zetten. En daarbij span je de Psoas aan en komt deze soms pijnlijk strak te staan. Door bepaalde technieken kun je ruimte creëren voor je Psoas, dit is essentieel om ook je emoties tot rust te brengen. Je lichaam wordt weer uit de eerder genoemde ‘vecht en vlucht’ modus gehaald. Je bekken kan ontspannen en ook spanningen in nek, rug en schouders kunnen worden losgelaten. Zo worden ook emotionele blokkades opengebroken om te helen.

De Psoas wordt ook wel de “Spier van de Ziel” genoemd omdat we er veel emoties op vast leggen. Want het is een continue uitwisseling tussen lichaam, emoties en je werkelijke zijn: je ziel.


De waarheid is dat tenzij je loslaat, tenzij je jezelf vergeeft, tenzij je de situatie vergeeft, tenzij je je realiseert dat de situatie voorbij is, je niet verder kunt gaan. -Steve Maraboli


Sta jezelf toe om door het proces te gaan, om die emoties te voelen en openlijk te uiten. Het zal je een bevrijd en opgelucht gevoel geven en het zal je ook helpen veel over jezelf te ontdekken en hoe je dingen kunt aanpakken.


Kijk eens eerlijk naar jezelf:

· Zeg je 'ja' tegen meer dan je aankunt, omdat je bang bent om anderen teleur te stellen of van streek te maken?

· Voel je je verantwoordelijk voor de emoties van anderen?

· Voel je je snel schuldig voor situaties buiten je controle of negatieve uitkomsten die zijn gebeurd als gevolg van de keuzes van anderen?

· Vind je het moeilijk om afhankelijk te zijn van anderen en om hulp te vragen?


Als je ja op een van deze vragen kunt geven, heb je misschien geleefd met onverwerkt trauma en weet je het niet eens.

Gelukkig zijn er vele methodieken om je te ondersteunen in je proces om van traumaverwerking. Body Release Trauma Therapy, Touch of Matrix, Access Consciousness, Systemisch werk, Holistische massage, en ademwerk zijn bijvoorbeeld manieren om je te helpen helen.


Helen is een proces. Dat kost tijd. Het vergt geduld. En ik ondersteun je graag in jouw proces.


Liefs,

Mireille

www.stilzijnindestorm.nl




188 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven