Zoeken
  • Mireille StilzijnindeStorm

Stress! En nu?

Bijgewerkt op: 7 jun.




Je kunt stress op meerdere manieren ervaren, als emotionele of fysieke spanning. Dit kan van buitenaf komen, maar ook van binnenuit. Er zullen altijd situaties zijn waar je geen controle over hebt en die stress kunnen veroorzaken, zoals ziekte, een sterfgeval in de familie of het verlies van je baan.


Stress kan gespannen spieren veroorzaken en je lichaam flink belasten. Van lichaamsbeweging is bekend dat het de gezondheid van je hart verbetert en het immuunsysteem versterkt, maar wist je ook dat bewegen je veerkrachtiger maakt tegen stress? Als je regelmatig beweegt kun je de stressoren van het leven gemakkelijker aan en kun je opgebouwde spanning in je spieren verminderen.


Stress kan, zoals gezegd ontstaan door acute gebeurtenissen, maar het kan ook al heel lang in je lijf sluimeren door trauma’s uit het verleden, waar je je misschien niet bewust van bent.

Je gaat maar door maar je loopt op een gegeven moment tegen dingen aan. Je lontje is kort, je reageert sneller emotioneel, slaapt slecht, je lichaam doet zeer en vertoont klachten. Allemaal tekenen dat je lijf stress ervaart.


“Als je een knoop wilt losmaken, moet je goed naar het koord kijken en dan voorzichtig de knoop losmaken. Als je aan het koord trekt, wordt de knoop alleen maar strakker.” — Thomas Hanna


Om jezelf te ontdoen van milde stress zijn er meerdere dingen die je zelf kunt doen:


· Ga wandelen, het liefst in de natuur. Zet dan geen koptelefoon op maar luister naar de geluiden die je hoort.

· Je kunt ademhalingsoefeningen doen. Het liefst met regelmaat, zoals bijvoorbeeld in de ochtend, en ’s avonds voor je naar bed gaat. Deze oefeningen brengen je tot rust. Als je je dan gedurende de dag in een stressvolle situatie bevindt, neem dan even de tijd, zonder je af in de badkamer of in de auto en haal diep en langzaam adem. Adem in door je neus, en blaas rustig uit door je mond. Zo vertelt je lichaam je dat je veilig bent en leer je stress te verlichten.

· Kijk in de spiegel en glimlach naar jezelf. Ga rechtop staan, adem in en lach naar jezelf. Lachen werkt stress verlagend en soms moet je jezelf voor de gek houden door naar jezelf te glimlachen. Probeer het maar eens, als je niet lekker in je vel zit en je lacht naar jezelf in de spiegel krijg je direct een beter humeur. Zo neem je de leiding over je eigen gedachten en voel je direct wat meer ontspannen.

· Gebruik de kracht van dankbaarheid. Dankbaar zijn en tonen klinkt misschien cliché maar het werkt echt! Uit studies is gebleken dat mensen die regelmatig dankbaar zijn, gelukkiger zijn en minder boos. Hou een dagboek naast je bed en schrijf elke avond voor het slapen gaan op waar je dankbaar voor bent geweest die dag. Het is belangrijk om ze op te schrijven, omdat het je hersenen sneller programmeert.


Maar als je klachten langer aanhouden en hardnekkiger blijken, dan kan er meer aan de hand zijn dan je denkt. Mogelijk zit er bij jouw stress onderliggend trauma in je lichaam en zul je andere methodes moeten inzetten. Stress- en Traumarelease is een goede manier om je te ondersteunen bij het bevrijden van trauma uit je lichaam. En wel door het activeren van je psoas-spier.


De psoas spier is een van de belangrijkste spieren in je lichaam. Het ligt diep in het midden van je core en verbindt je dijbenen met je onderrug. Deze verbinding van de psoas-spier (je spreekt het uit als "so-as") met het middenrif verbindt letterlijk de handelingen van lopen en ademen. De hele spier verbindt de bovenste helft van je lichaam met de onderste helft van je lichaam. Wanneer je psoas strak wordt, kan het leiden tot lage rugpijn, stijfheid en bekkenpijn. De psoas-spier kan ook stress van ons emotionele lichaam overnemen, vergelijkbaar met de manier waarop onze schouders strak kunnen worden na een stressvolle situatie. Dit is de reden waarom velen de psoasspier de 'spier van de ziel' of de ‘stressspier’ hebben genoemd. Door het ontspannen en ontladen van je psoas-spier kun je opnieuw verbinden met jezelf en je lichaam om je zo meer in balans te voelen. Je gaat je vrijer in je heupen en onderrug voelen.


Afhankelijk van hoe jij je voelt of wat je doet, zal er spanning of ontspanning in je psoas ontstaan. Dus, hoe meer gestrest je bent, hoe meer gespannen je psoas zal worden. En wanneer deze spier te lang aangespannen blijft, zal deze worden ingekort, waardoor een groot aantal pijnlijke aandoeningen zoals lage rugpijn en zelfs spijsverteringsproblemen ontstaan.


Ook als je veel tijd doorbrengt met zitten aan een bureau, autorijden of herhaaldelijk deze spieren traint in activiteiten zoals fietsen, krachttraining of sit-ups doen, kunnen ze kort en strak (en pijnlijk) worden. Maar het kan ook andersom werken. Als je psoas chronisch strak is van langdurig zitten of andere triggerende activiteiten kun je dus letterlijk gestrest en angstig worden door je vastzittende lichaam. Zo raken je emoties op slot.


Als je intense traumaproblemen hebt, ben je je daar waarschijnlijk wel van bewust. Maar hoe zit het met alle kleine alledaagse momenten waarin je fysieke of emotionele pijn ervaart. De momenten waarop je overweldigd wordt door een sterke emotie zoals teleurstelling, angst of schaamte? Dan kun je het gevoel hebben dat het de beste keuze is om je gevoelens af te sluiten of te verdoven.


Is emotionele pijn een belemmering voor wie je wilt zijn? Onopgeloste trauma's kunnen vaak de boosdoener zijn achter een gebrek aan zelfrespect, eenzaamheid, verslaving, uitputting of het gevoel van machteloosheid. Wanneer je jezelf bevrijdt van trauma uit het verleden voel je je lichter, meer ontspannen en mag je van overleven naar leven gaan. Hoe mooi zou dat zijn?


Vraag je je zich af of jouw stress of een onopgelost trauma je misschien tegenhoudt? Kijk of een van deze punten je bekend in de oren klinken.


· Je wilt een leven dat minder gehaast, levendiger en vreugdevoller is maar je voelt je geremd en kunt niet ten volste genieten van leuke dingen.


· “Vlucht” je in het de hele dag checken van social media, of blijf je maar Netflixen? Zoek je bevrediging in snoepen of bijvoorbeeld online-shoppen? Kleine verslavende gewoontes die onschuldig lijken, maar die er wel voor zorgen dat je niet volledig in het nu hoeft te zijn.


· Je geest houdt ervan om de controle te hebben. Het probleem is dat wanneer je je concentreert op het nemen van de "juiste" beslissing, je je intuïtie misschien omzeilt. De strijd om jezelf veilig te houden, staat je niet toe om naar een innerlijk antwoord te luisteren.


· Je kunt je moeilijk ontspannen. Wat je ook doet, je zenuwstelsel bereikt nooit een staat van volledige ontspanning. De aanhoudende stress net onder de oppervlakte zorgt ervoor dat je je uitgeput en angstig voelt.


· Je vindt het belangrijk om er voor anderen te zijn en helpen voelt als een tweede natuur voor je. Terwijl je je eigen behoeften negeert, verlang je er stiekem naar dat iemand anders jou op de eerste plaats zet, in de hoop dat die persoon voor je zal zorgen op een manier die je nooit hebt gekregen.


· Naar anderen toe ben je warm, positief en ondersteunend. Maar aan de binnenkant is het een ander verhaal. Een harde stem spreekt je streng toe, veroordeelt je en vindt dat je je niet moet aanstellen.


· Je bent altijd druk, maar niet afgestemd op wie je bent. Je leven kan aanvoelen als een eindeloze reeks takenlijsten. Je wilt meer rust in je leven en een manier vinden om door twijfel, afleiding of zelfsabotage heen te komen, maar je weet niet hoe je dit moet bereiken.


Als je een van deze tekenen bij jezelf herkent, is het misschien goed om te onderzoeken waar deze vandaan komen.


Wil je meer weten over hoe ik jou kan ondersteunen in jouw proces?


Maak dan een afspraak via

www.stilzijnindestorm.nl


liefs,

Mireille

Stil zijn in de Storm





50 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven