Zoeken
  • Mireille StilzijnindeStorm

Loslaten

Hoe vaak zeggen mensen niet als je ergens mee zit: "ach, laat het los..." Ik ken maar weinig andere dingen die makkelijker gezegd dan gedaan zijn dan deze. Want hoe laat je los als je ergens emotioneel ondersteboven van bent en het je constant bezig houdt? Loslaten betekent eenvoudigweg dat je iets niet langer vasthoudt wat veel energie kost. In de Dikke van Dale staat "loslaten" als (ww), "in vrijheid stellen", "met rust laten", "niet meer houden".

Het is te vergelijken met fysieke ballast vasthouden. Het wordt steeds zwaarder en uiteindelijk is het bijna ondragelijk. Een loodzware rugtas op de grond zetten voelt als een aangename bevrijding, zo is het ook met negatieve gevoelens. Zodra je je ervan losmaakt voelt het alsof je bevrijd bent van een zware ballast en veer je weer op. Het moeten loslaten van iets voelt net als een opdracht om niet aan een paarse olifant te mogen denken. Het met rust moeten laten, maakt dat je er juist vaak aan moet denken. Een negatieve situatie vasthouden veroorzaakt stress, een hoge bloeddruk en het slurpt energie. Denkbeeldig afstand nemen van emoties, maakt dat je er ook gevoelsmatig makkelijker afstand van kunt nemen. Emoties waarmee je jezelf identificeert, die als het ware in je binnenste zitten te koken en te gisten, ervaar je als zeer intens en zijn moeilijk om van je af te schudden. Ze zijn dan een onderdeel van jou als persoon geworden.

Hoe kun je leren loslaten? Door gevoelens, die je liever weg zou stoppen, juist te omarmen en aandacht te geven. Hoe zou het zijn als je je thema kunt herkennen, erkennen en dan mag laten zijn wat het is. Alles willen oplossen, kan voor frustratie, verdriet en boosheid zorgen. Accepteren, laten zijn wat er is, maakt dat je er anders naar kijkt en dat geeft rust en ruimte. Hoe minder je het in je gedachten kan laten zijn, hoe meer het op de achtergrond raakt en je leven niet meer beïnvloedt. Uiteindelijk wordt laten zijn dan vanzelf loslaten.


Probeer je gevoelens niet te verdringen. Sta die gevoelens die je hebt gewoon even toe. Naarmate je dit vaker doet, zul je merken dat dit een gevoel van rust en vrijheid geeft.

Wees je eens bewust van wat er in je omgaat en wat je voelt als je denkt aan een situatie, gebeurtenis of een persoon die je wil of moet loslaten.

Wat gebeurt er met je? Wat komt er in je op?

• Voel je boosheid of frustraties? • Angst? Paniek?

• Irritatie?

• Of ervaar je juist intens verdriet? Neem eerst je eigen emoties waar. Voel je woede, frustraties, angst, jaloezie, verdriet of gevoelens van wrok? En waar ervaar je ze? In je hoofd? In je lichaam? Realiseer je dat je deze gevoelens ervaart, maar dat je deze gevoelens niet bent. Je hébt gevoelens en emoties, maar je bént ze niet! Vervolgens is het belangrijk om te bepalen hoe je aan je gevoelens refereert. Zeg niet tegen jezelf: ik ben verdrietig / ik ben boos. Maar zeg: ik ervaar verdriet / ik voel boosheid of frustratie. Hierdoor creëer je ruimte tussen jou als persoon en de gevoelens die je ervaart. Dat geeft inzicht. Plaats daarna de lastige emotie die je dwarszit in een denkbeeldige ballon. Stel je voor dat deze ballon ergens voor je in de lucht zweeft. Adem rustig in. Vervolgens laat je met elke uitademing de ballon telkens een stukje verder wegzweven. Tot deze uit je gezichtsveld verdwenen is. Of je kunt met een denkbeeldige speld in de ballon prikken en zo knapt de emotie uiteen. En is hij vrij om op te lossen in de energie. Het geeft ruimte en zo kun je er meer afstand van nemen.

Door van een afstand naar je emoties te kijken, niet als slachtoffer maar als een onderzoeker kun je jezelf de volgende vragen stellen: Welke emotie neemt bij mij de overhand? Welk feit (géén aannames!) raakt me het allermeest? Wat zegt dat over mij? Wat zou ik tegen een kind zeggen als die hiermee zou zitten? Als je je bewust wordt van de kern van de pijn, kun je het objectieve aandacht geven – zonder het te bagatelliseren of het te overdrijven. Erken de pijn, en kijk er naar zoals het is. Je hoeft het niet ‘beter’ te maken of te veranderen. Accepteer de pijn zoals deze is, met rustige en liefdevolle aandacht. Dan merk je dat het nare gevoel meteen afneemt. Met andere woorden: je laat het daadwerkelijk los omdat je er niet tegen vecht en er geen energie in steekt. Het mag er gewoon zijn, zonder oordeel. Je zult merken dat je er dan steeds minder aandacht aan geeft.

Het mag los, je mag het laten zijn.


En dat heeft zoveel voordelen!

· Het werkt bevrijdend en opluchtend

· Het ruimt op (in zowel je hoofd als je hart), waardoor er ruimte voor nieuwe dingen ontstaat

· Je vindt je rust en vrijheid.

· Je krijgt meer energie en je komt weer in een positieve flow

· Je voelt je gelukkiger.


Loslaten geeft je de vrijheid om dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. Accepteren zorgt voor rust en ontspanning in je leven. Observeer je gevoel en kijk waar het vandaan komt, maar probeer het niet te verdringen of er tegen te vechten.

Loslaten betekent dat je mag kijken naar wie je werkelijk bent en soms betekent het dat je helemaal opnieuw moet beginnen.


Kom je er niet alleen uit? Heb je hier hulp bij nodig? Ga dan op zoek naar een coach die je hier bij kan helpen.


Ik help je graag!


Lieve groet, Mireille

Stil zijn in de Storm


www.stilzijnindestorm.nl



198 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven